Wednesday, October 10, 2018

BBM 3410/18 Pengalam Menyertai SOAP 1

pada semester keempat aku telah diberi peluang untuk menyertai satu program di bawah kolej 16. Program itu diberi nama Society Awareness Program 1. Program ini dijalankan di Bukit Manchung, Batang Berjuntai, Selangor. Program itu berlangsung selama dua hari satu malam. sepanjang program itu berlangsung, aku telah diberi dengan pelbagai perkara baru. dalam program itu aku belajar cara-cara untuk berkawan dengan kaum orang asli di sana. kehidupan mereka disana sungguh sederhana. mereka ini mendiami kawasan yang agak berbukit.pekerjaan utama mereka adalah bertani, bekerja kilang dan sebagainya. sepanjang program itu berlangsung, kami dlayang dengan begitu baik dan mengikut adat mereka. mereka juga terdiri daripada pelbagai latar belakang agama yang mereka anuti. antara aktiviti yang dijalankan sepanjang program itu berlangsung adalah memasak juadah makanan bersama-sama dengan masyarakat orang asli.



 Masakan hari pertama semasa kami sampai itu ialah bbq dan burger yang diminta oleh penduduk kampung itu. Dalam program ini memerlukan kerjasama dalam kumpulan bagi membentuk kerja yang mudah dan dapat diselesaikan dengan baik.

Program tersebut berlangsung dengan jayanya serta memberikan pengalaman baru kepada aku untuk bercampur dengan pelbagai masyarakat.

0 comments:

Post a Comment